Boj boha a hada

„Boj boha proti hadí či mořské příšeře představuje, jak známo dosti rozšířené mytické téma. Připomeňme si boj mezi Reem a Apopem, mezi sumerským bohem Ninurtou a Asagem, Mardukem a Tiámatou, chetitským bohem bouře a hadem Illujankou, Diem a Tyfónem, íránským hrdinou Thraétaonem a trojhlavým drakem Azhi-dahákem. V některých případech je vítězství boha předpokladem kosmogonie. V jiném případě jde v boji o zahájení nového věku či nastolení nové svrchované vlády (srv. Zeus-Tyfón, Baal – Jamm). Zkrátka usmrcení hadí příšery – symbolu virtuálnosti, chaosu, ale též autochtonosti – vzniká nový stav, kosmický či institucionální. Charakteristickým rysem všech těchto mýtů je strach či počáteční porážka vítěze. Marduk a Re před bojem váhají, had Illujanka v první chvíli dokáže boha zohavit; Tyfónovi se podaří Diovi přeříznout a sebrat šlachy. Podle Šatapathabráhmany Indra, když spatří Vrtru, uprchne co nejdále, a Márandéjapurána jej popisuje jako chorého strachy a přejícího si mír.“

M. Eliade v knize Dějiny náboženského myšlení zmińuje téma, z něhož vychází můj průzkum mytologie. A zdá se, že právě tito prvotní draci-hadi jsou těmi, kdo mě nejvíce zajímá, protože oni jsou většinou prvními strážci a vládci života a tajemství stvoření. Zdá se to zvláštní, ale všichni ostatní draci a jejich příběhy z těch prvních nějakým způsobem vycházejí. Jsem zvědav, zda se v dějinách náboženství a symbolů najdou hadi, kteří by se od těch prvotních nějak zásadně lišili.

Toto téma má neopominutelné psychologické a kulturní souvislosti. Nějakým způsobem se objevuje v každé kultuře a povaha hrdiny i hada se pokaždé mění. Nejčastěji je však drak symbolem prapůvodní živelné tvořivosti, která má povahu neuspořádanosti a nezřízenosti. Je tím, co nemá meze a co musí být zamezeno. Je obludou, temnou silou z nitra kosmu, která musí být zkrocena, ovládnuta, zabita a rozdělena. Cílem takového jednání je umožnit život hrdiny-člověka bojujícího proti přemáhajícm božským silám vesmíru.

Z psychologického hlediska je had symbolem podvědomí (případně transcendentního vědomí), které neustále ohrožuje integritu zkulturněného a zespolečenštělého lidského ega. Poprat se s vlastním drakem a porazit ho je na jednu stranu dobré, protože to potvrzuje mou osobní integritu, na druhou stranu to ale může mít tragické následky, poněvadž podvědomí se nikdy nedá porazit, pouze snad potlačit. A co je důsledkem potlačení je zřejmé.

Reklamy

pitvok se představuje:

czech republic česká lípa severní čechy tereza rozárka a lenka hudba a vědění
Příspěvek byl publikován v rubrice antropologie, drak, drak a hrdina, Hadi, náboženství, serpent se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

5 reakcí na Boj boha a hada

  1. jlswbs napsal:

    Moc pěknej článek.

    Nemělo by se zapomenout na symbol hada v indické upanišadové a tantrické tradici, kde symbolizuje Šakti – božskou energii – která pokud ji jogín neovládl je jeho nepřítelem, ale v případě asimilace této síly je důležitým bodem pro další duchovní a mystický vývoj.

    Další kapitola hada je Sibiřský šamanismus, kde většina šamanských zasvěcení prochází stádiem chtonického hada, který je následně reprezentován skutečným hadem (už ne astrálním) a teprve při jeho pozření člověk/již šaman asimiluje chtonického hada, který symbolizuje propojení podsvětní říše s nebeskou.

    Kosmičtí hadi protoaztéků jsou zase v páru a symbolizují rovnováhu kosmických sil v podobě Tonalu/Nagualu. Prakticky ve všech jihoamerických mítech je podobný symbol hada.

    Ale jak říkáš převážně se stejným pojetím významu po celém světě.

    JLS

  2. jlswbs napsal:

    No tak to je vrchol já jsem napsal míty místo mýty – ach ta čeština 🙂

    Všem se omlouvám.

    JLS

  3. jiri napsal:

    Mi jsme to přežili :-). Doporučuju (všem, kdo ještě nečetli) knihu Mayský kalendář (C.J.Calleman), myslím, že je to kniha právě pro tuto dobu.

  4. jiri napsal:

    A ještě jeden odkaz:
    http://curiavitkov.cz/clanek12.html

    klíčová slova:
    (sv. Václav – dračí hlava s otevřenou tlamou – Odin – Kristus)

  5. pitvok napsal:

    diky za inspiraci pánové. Zrovna spracovávám motiv viselce a z Odina je v něm hodně. A ty věci, co píše JLS to mě teprve čeká. Už se těším na výpravy.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s