Vegetalismo

Nedávno jsem dočetl knihu L. E. Luny Vegetalismo s podtitulem Šamanismus mezi mestickým obyvatelstvem peruánské Amazonie. Vegetalismo znamená rostlinoznalectví, ale o šamanech je tu lepší mluvit jako o těch, kdo jsou rostlinami poučeni a vyučeni, než jako o těch, kdo rostliny znají. Postoj šamana k přírodě je totiž zcela opačný než postoj vědce. Pro vědce je rostlina přírodní objekt obdařený kvalitou zvanou živost, složený z nějaké živé tkáně, patřící do určitého ekosystému, kde se snaží přežít a plnící v něm proto určité funkce, analyzovatelný tedy na základě svého složení, fyziologie a ekologie. Rostlina je předmět poznání. Pro šamana je rostlina Učitelkou, rádkyní a průvodkyní. Rostlina je vědoucí a za určitých okolností je možné, aby člověk její vědění získal. Rostliny-učitelky, což jsou především rostliny obsahující psychotropní látky, mohou člověku otevřít cestu do jiného světa, obývaného duchy, silami a božstvy. Díky znalosti vztahů v tomto světě se člověk může stát kouzelníkem nebo dokonce léčitelem. tj. tím, kdo dokáže využívat sil rostlin a duchů, aby působil na druhé.

„Mezi rostlinoznalci v peruánské Amazonii jsou představy týkající se ayahuasky a jiných rostlin podobné, jaké se vyskytují u různých etnických skupin. Říkají, že ayahuasca je doktor. Má silného ducha, a ten je považován za inteligentní bytost, se kterou je možné vstoupit do vzájemného styku, a díky tomu získat vědění a sílu, ale pouze v případě, že se řádně dodržuje dieta a další předpisy.“ s. 83

Ve skutečnosti však není správné mluvit tu o jiném světě. Svět, o němž rostliny učí je tento náš svět, v němž žijeme, pouze neznáme síly, kterého ho ovládají. Princip je stejný jako u moderní přírodovědy. Vědci díky experimentům a moderním pozorovacím metodám pronikají do struktury hmoty a poznávají povahu přírodních procesů řízenou přírodními silami a zákony. Ty nejsou pro běžné nevědecké vědomí přístupné a srozumitelné. Proto musí občas vědci sestoupit z výšin svého vědění a sdělit lidem, co vědí a jak to hodlají použít. Šamani získávají přístup k pravé skutečnosti ovládající náš viditelný světdíky rostlinám. Vědec má k dispozici experiment a mikroskop. Na základě pozorování a ověřitelných pokusů pak vytváří hypotézy. Hlavním poznávacím nástrojem šamana jsou vize, které přímo zažívá při setkání s duchem rostliny. Na základě vizí si utváří představu o fungování světa a zjišťuje, jak v něm může působit, aby dosáhl svých cílů (ochránil před zlým čarodějem, způsobil někomu zlo, léčil, poznal ducha jiných rostlin, komunikoval s nelidskými bytostmi)

Lunova kniha je podrobnou antropologickou studií a snaží se postihnout všechny roviny života moderních amazonských šamanů. Vysvětluje jejich víru, jejich praxi, způsob, jak se stávají šamany, jak jednají se svými zákazníky a pacienty, jak navzájem komunikují a jaké je jejich postavení ve společnosti. Šamanismu je tu představen jako důležitá kulturní forma, která přetrvala ještě z předkolumbovských dob a dokázala nepodlehnout vlivu západní křesťanské kultury. Být šamanem je proto něco, co je pro náš způsob života v industriální a byrokratické kultuře téměř nemyslitelné.

Součástí knihy je také popis tvorů, kteří obývají svět duchů navštěvovaný šamany. Zde je popis těch, které mě v souvislosti s tématikou draka/hada zajímají.

1) Obecná povaha světa duchů
Kosmologie vegetalistů je ponořena do obecného animistického amazonského náboženského prostředí různých indiánských kmenů, které existovaly a stále existují na teritoriu Amazonie. Příroda je oduševnělá duchovními silami, které si při komunikaci s lidskými bytostmi osvojují teriomorfní a antropomorfní vlastnosti. Stále je pevně zavedena víra v duchovní bytosti žijící v džungli, ve vodě a v mnohem menší míře i ve vzduchu. Duchové si mohou osvojovat formu různých zvířat, indiánských či mestických šamanů, černochů, cizích spekulantů, kaučukových bossů, princezen ze západnich pohádek, andělů s meči zdobenými křesťanskou symbolikou, důstojníků armády, známých lékařů apod. Dokonce také zvláštních bytostí ze vzdálených planet a solárních systémů.“ s. 96 – 97

vision-14-forest-spirits.jpg

2) Sachamama
„Jiným zvířecím duchem, jenž je předmětem mnoha vyprávění, je Sachamama. Matka džungle je prý padesát metrů dlouhý hroznýš boa, jenž zůstává na jednom místě mnoho let. Její tělo bývá normálně porostlé vegetací, a tak může být často považována za padlý strom. Má se za to, že dokáže zhypnotizovat a pohltit jakékoliv zvíře i člověka, když se neočekávaně objeví před její hlavou. Podle P. Amaringa se Sachamama může vegetalistům zjevit prostřednictvím odpovídající magické melodie a může být následně použita jako obrana proti zlomyslným čarodějům. Vegetalista může Sachamamu vyvolat takovým způsobem, že se zčistajasna objeví mezi ním a nepřítelem. Když vegetalista útočí, stane se to, že jeho protivník spadne rovnou do její tlamy a je pohlcen. Aby se vegetalista naučil tímto způsobem Sachamamu používat, musí se zdržet konzumace soli a je nutné, aby po tři roky dodržoval přísnou dietu na izolovaném místě. Během této doby se naučí icaro tří kamenů: křemene, magnetovce a kamene zaříkání.
Hypnotická síla bytosti Sachamama je údajně propojena s duhou. Tato síla pak přitahuje zvířata a lidi směrem k její tlamě, a tím se chrání před nebezpečím. Vegetalista ve fázi, kdy je již schopen ovládat ducha Sachamamy, získává určitou část její síly, která se mu zjevuje ve vizích a snech v podobě plamenů, jež vyšlehávají z vrcholu léčitelovy hlavy.
“ s. 100

13ayahuasca-mariri.jpg

3) Yakumama

„Protějškem Sachamamy je Yakumama, velká anakonda. Yakumama je velký had žijící na dně řek a tůní. Její oči vypadají jako světla nákladního automobilu. Když se pohybuje, vytváří ohromné vlny, kterou mohou převrhnout loď. Útočí na lidi, kteří se zdržují na osamělých místech. Mnozí lidé věří, že se může proměňovat ve velký parník plný zpívajících a křičících lidí, který lidé považují za opravdovou loď až do té doby, než náhle zmizí. Každá řeka a tůně má svou ‚matku‘, která nese údajně podobu velkého hada. Když tito lidé uviděli první velké parní lodě, zřejmě si mysleli, že se jedná o jednu z proměn Velkého hada. Nicméně spojení anakondy a lodě lze najít v mnoha mýtech několika indiánských kmenů. Kupříkladu duch-velký člun, jedno ze zjevení Yakumamy neboli Matky vod, velké anakondy, je vegetalisty přivoláván jako duch, od kterého mohou získat prospěch. Obecně můžeme říct, že duchové, kterých se mohou běžní lidé obávat, jsou pro vegetalisty zdrojem vědění, a mohou být tudíž považováni za prospěšné.
Yakumama, stejně jako Sachamama, hadí bytost z džungle, má moc nad přírodními silami a může vytvářet déšť, záplavy a bouře.“

Reklamy

pitvok se představuje:

czech republic česká lípa severní čechy tereza rozárka a lenka hudba a vědění
Příspěvek byl publikován v rubrice antropologie, ayahuaska, Hadi, halucinogeny, náboženství, šamanismus se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Vegetalismo

  1. sachamama napsal:

    dostal jsem se sem náhodou a rád jsem si početl :o), právě překládám pabla amaringa, tak čas od času studuju zdroje, aby byl překlad co nejrozsáhlejší. mohu-li něco podotknout, tak všechny knihy o šamanech (šamanismu, což je idiotský terminus technicus bílého muže, který vše potřebuje kategorizovat do -ismů) jsou psané rukou badatelů, ale amaringo je skutečný šaman a jeho kniha je tedy svědectví z první ruky, tomu se nic nevyrovná :o))

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s